Monday, June 30, 2008

JANGAN PERTIKAIKAN KONTRAK SOSIAL

Tindakan Majlis Peguam menganjurkan forum tentang kontrak sosial diselar oleh beberapa MP. diantaranya ialah MP Pasir Mas, MP Batu Pahat, MP Padang Besar dan MP Sri Gading. Mereka mempersoalkan matlamat forum ini diadakan. MP Pasir Mas mengatakan, jika penganjuran forum-forum seperti ini diadakan, ia mungkin menyebabkan pertumpahan darah dan peristiwa 13 Mei 1969 berulang. MP Batu Pahat mengatakan, perbahasan tentang kontrak sosial seolah mempertikaikan perlembagaan yang telah sedia ada dan dipersetujui oleh semua kaum. MP Sri Gading mengatakan seharusnya sebagai rakyat Malaysia yang berbilang kaum, perkara-perkara yang boleh memecah belahkan perpaduan wajar dielakkan.

Rata-ratanya MP-MP yang tersebut di atas telah menzahirkan pandangan ribuan pengundi-pengundi mereka bahawa perkara kontrak sosial ini jangan dipertikaikan demi kesejahteraan dan keharmonian rakyat. Perkara ini telah dipersetujui oleh semua komponen utama BN iaitu UMNO, MCA dan MIC sebelum 1957 lagi. Di mana YAM Tunku Abdul Rahman adalah PM pertama mempastikan kontrak sosial akan berterusan tanpa ragu-ragu dan was-was lagi.

Kaum-kaum bukan Melayu perlu ambil berat dan jangan cuba mencabar kesabaran dan sikap lemah lembut orang-orang Melayu yang telah banyak memberi keistimewaan kepada orang bukan Melayu.

Pemerhati politik mengalu-alukan ucapan MP Pasir Salak yang juga turut bersuara dengan lantangnya dalam dewan supaya kaum lain berpada-pada dalam tindakan yang boleh menaikkan kemarahan orang Melayu.

No comments:

Post a Comment