Monday, May 25, 2009

KRISIS PERAK : KENAPA SAMAN NIZAR TERHADAP "SULTAN" GAGAL ?

SUMBER : ANOTHER BRICK IN THE WALL

Saman yang dibuat oleh bekas Menteri Besar Perak Dato Seri Muhammad Nizar terhadap Menteri Besar Dato Dr Zambry Kadir secara tidak langsung adalah saman terhadap DYMM Sultan Perak. Ini kerana Nizar mempersolkan kebijaksanaan keputusan Tuanku Sultan Perak dalam menolak permintaan membubar DUN, dan menyingkirnya lalu melantik Zambry sebagai Menteri Besar.

Inilah intipati saman Nizar dan inilah intipati yang mahu dipertahankan oleh UMNO. Pohon diketepikan semua sandiwara Pakatan Rakyat yang suka melempar tuduhan mengenai mahkamah sebagai tidak adil atau berat sebelah atau ada campur tangan pihak kerajaan pusat. Kalau tidak ada bukti dan fakta, usah diambilkira pelbagai teori konspirasi dan tuduhan melulu yang dibuat.

Selalunya, Pakatan Rakyat kalah kerana disebabkan mereka tidak bersedia, singkat kebolehan teknikal, dan cetek pengalaman dalam pentadbiran. Mereka hanya berdaya cakap kosong yang dipenuhi dengan retorik dan klise untuk tujuan memainkan sentimen rakyat.

Kenapa Nizar kalah dalam samannya terhadap "Sultan" di peringkat Mahkamah Rayuan? Apakah alasan yang ditimbulkan peguam Pakatan Rakyat, Sulaiman Abdullah? Apa jawapan peguam Barisan Nasional, Dato Hafarizam pula? Ayuh dilihat fakta sebenarnya. Secara kesimpulan mudah, asas keputusan mahkamah yang membuat Nizar kalah adalah sebab berikut:

1. Nizar sepatutnya meletakkan jawatan pada Februari 4hb, 2009 semasa mengadap Tuanku Sultan Perak kerana dia sudah tidak punya majoriti.

2. Artikel 16(6) Undang-Undang Tubuh Perak Negeri menuntut Nizar meletakkan jawatan dan jika dia enggan, dianggap sebagai telah mengosongkan secara perlembagan.

3. Penentuan kehilangan majoriti tidak memerlukan cara undi tidak percaya di DUN saja.

4. Disamping itu, Sultan berhak untuk tidak membubarkan DUN.

Untuk penerangan lengkap, baca pandangan Penasihat Undang-Undang UMNO, Dato Hafarizam sini.

Hujah Sulaiman Abdullah untuk Pakatan Rakyat adalah berikut:

1. Berdasarkan kes Stephen Kalong Ningkan, hujah beliau adalah hanya "undi tidak percaya" di Dewan saja untuk Ketua Menteri boleh di turunkan. Dia cuba mengetepikan kes Akintola (1963) yang dikemukakan dalam hujah BN.

2. Nizar mengadap dalam keadaan 'deadlock' maka artikel 36(2) Undang-Undang Tubuh Negeri menghendaki pembubaran DUN.

3. Ayat ‘remove the Prime Minister from office’ dalam Perlembagaan Malaya 36(2) tidak kedapatan dalam Artikel 43(4) Perlembagaan Persekutuan bermaksud Agong atau Sultan tidak boleh memecat Perdana Menteri atau Menteri Besar.

Jawapan yang diberi oleh pihak UMNO adalah:

1. Surat Nizar kepada Tuanku Sultan jelas menunjukkan beliau telah hilang kepercayaan. Kes Amir Kahar 1995 yang mana ada keterangan lain lebih tepat.
2. Alasan artikel 36(2) untuk bubar DUN tidak sesuai kerana belum tempoh untuk pilihanraya umum.
3. Peruntukkan yang disebut adalah 'superfluous' (berlebihan dari yang diperlu). Ketiadaan telah digantikan dengan ‘melainkan jika atas permintaannya DYMM Paduka Seri Sultan membubarkan Dewan Negeri, Menteri Besar mestilah meletakkan jawatannya’.

Kata Nizar selepas kalah di Mahkamah Rayuan, dia meminta penyokong bertenang. Tetapi seperti yang pernah dikatakan di blog ini di sini, apabila tidak bersedia dan gerakan dapat dipintas, Pakatan rakyat akan hanya tahu merusuh, berbohong dan putarbelit, dan lakunkan sandiwara bodoh.

Buat Nizar yang sedang buat kerja bodoh mengikut DAP mogok lapar tiga hari (baca di sini), harap ingat hukum Islam menuntut berbuka dan bersahur dalam amalan berpuasa. Sambil-sambil itu, banyakkan astaghfar dan baca rayuan rakyat Perak dalam e-mail di sini yang minta dihentikan drama gila kuasa ini.

No comments:

Post a Comment